בעיות בריתוך והגורמים להן

בין אם אתם רתכים חובבים ובין אם זה תחום העיסוק שלכם, קרוב לוודאי שתיתקלו מדי פעם בבעיות ופגמים במהלך הריתוך. התקלות יכולות להיגרם ממגוון גורמים כמו מהירות ריתוך איטית או מהירה מדי, מרחק לא טוב בין המתכת לאלקטרודה ועוצמה לא מתאימה. לנוחותכם הבאנו כאן מספר בעיות נפוצות בריתוך והסברים על הגורמים להן.

 

ריתוך לא שלם

לעתים לאחר שמסיימים את הריתוך ומסירים את השלאקה מתברר שנוצרו "חורים" בריתוך, כלומר חלקים שלא רותכו היטב ואין בהם מספיק חומר. בעיה זו נפוצה בעיקר אצל רתכים מתחילים שאין להם ניסיון. אם זה קורה לכם, נסו לשנות מעט את האמפרז' ברתכת ולרתך בקצב איטי יותר.

 

חורים בריתוך

חורים ובועות בריתוך יכולים להיווצר בתוך שכבת הריתוך ועל פני השכבה החיצונית במגוון גדלים. מדובר בבעיה נפוצה היכולה להיגרם ממספר סיבות: רוח חזקה בעת הריתוך, לחות באלקטרודה או על פני חומר הריתוך, לכלוך שהיה על המתכת לפני שרותכה (חלודה, שמן וכדומה) וריתוך בזווית לא נכונה.

 

שלאקה לכודה

לעתים בגלל ריתוך לא מיומן, טעויות בריתוך או ניקוי לא מספק של השלאקה נלכדות שאריות של סיגי ריתוך (שלאקה) בתוך שכבת המילוי, בשוליה או מתחתיה. חתיכות אלו מופיעות בצורות שונות - עגולות, מאורכות ומפותלות כעין תולעים. לכן חשוב היטב בין הריתוכים לנקות היטב את הסיגים בעזרת פטיש שלאקה.

 

סדקים בריתוך

סדקים בריתוך יכולים להיווצר מסיבות שונות כמו התכווצויות החומר וריתוך לא נכון. ישנם מספר סוגים של סדקים: סדק אורכי במרכז הריתוך או בשוליו, סדק רוחבי וסדקים מפוצלים. הסדק עלול להתפשט ואף לחדור למתכת עצמה ולשבר בין המתכות שרותכו. בגלל הסכנה הגדולה שבהימצאות סדקים חשוב לאתר אותם בהקדם.

 

חיבור לא מלא בין המתכות וחומר הריתוך

תקלה חמורה נוספת היא שהמתכת המרותכת אינה מותכת כיאות ואינה מתמזגת עם שכבת המילוי. במקרה זו חומר הריתוך נותר על המתכת אך לא מחובר אליו ולכן המתכות עלולות להינתק וייווצר שבר. במקרה של חוסר התכה יש להגדיל את הזרם ולהרחיב את תנועת הזיגזג.

 

סדקים מסביב לריתוך

לפעמים אף שבשכבת הריתוך עצמה אין סדקים הם מופיעים במתכת מתחת לאזור הריתוך. סדקים אלו נגרמים בשל טעות בתכנון הריתוך יחד עם פגמים בתהליך הייצור של המתכות עצמן.

 

חיבור לא שלם

תנועות ריתוך לא נכונות, מרווח לא מספיק וחום נמוך מדי עלולים לגרום לכך ששכבת המילוי לא תכסה את כל אזור המתכת המיועדת לחיבור. תקלה זו מסוכנת ופוגעת בחוזק המתכת.